١٤٠٢/٠٨/٢٣ ٨:٠١ ب ظ
کد خبر : ٧٣٥٥٢
به گفته وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه برق آبی رودبار لرستان،
رفع حوادث واحدهای نیروگاه برق آبی "رودبار لرستان" پس از یکسال همچنان در دست بررسی
دو واحد نیروگاه برق آبی "رودبار لرستان" که از مدت ها به دلیل نشت لوله های انتقال آب از سد به نیروگاه برق آبی از مدار خارج شده بود به گفته محرابیان وزیر نیرو همچنان در شرایط بررسی کارشناسانه قرار دارد.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، صبح امروز در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با گذشت یک سال و خروج نیروگاه برق آبی رودبار لرستان از مدار تولید برق، به چه علت این نیروگاه تاکنون رفع حوادث نشده تا به مدار تولید برق بازگردد، گفت: طبیعی است که نیروگاهی در حین کار دچار حادثه شود و این حوادث برای همه نیروگاه ها اعم از حرارتی و برق آبی وجود دارد.
وی در خصوص نیروگاه برق آبی رودبار لرستان گفت: تیم متخصصی برای رفع حوادث واحدهای این نیروگاه مشغول به کار هستند تا بررسی دقیقی روی آن انجام دهند و تصمیمات لازم اتخاذ کنند.
وزیر نیرو در این زمینه پاسخ روشن و کاملی ارائه نداد که به چه دلیل با گذشت یک سال از تعطیلی وعدم تولید این نیروگاه، واحدهای نیروگاهی همچنان به مدار تولید بازنگشته است؟ و یا اشکال فنی نیروگاه نیازمند به چه نوع تجهیزاتی است تا این نشتی آب از سد نتواند به نیروگاه ورود کند و این اشکال فنی در توربین و ژنراتور تا چه میزان جدی است؟ یا اینکه، آیا احتمال چنین حوادثی در دیگر نیروگاه های برق آبی قابل پیش بینی خواهد بود؟
این سوالات در حالی مطرح می شود که ظهر امروز وحید ایزدی معاون بهره برداری شرکت آب و نیرو در نشست خبری نمایشگاه برق ضمن اشاره به وضعیت نیروگاه رودبار لرستان و احتمال افزایش ظرفیت تولید برق آبی نیروگاه چمشیر و رودبار لرستان خبر داد و گفت: با آماده شدن واحدهای نیروگاه چمشیر و رودبار لرستان ظرفیت آماده نیروگاه‌های شرکت آب نیرودر سال 1403 افزایش 625 مگاواتی خواهد داشت.
وی در خصوص میزان خسارت وارد شده به واحدهای نیروگاهی رودبار لرستان گفت: برای تعیین  خسارت عدد مشخصی را نمی توان عنوان کرد چرا که در هر دوره ای هزینه ها بنا به شرایط همان دوره برآورد می شود و این در وضعیتی قابل محاسبه است که  اطلاعات کاملی از تجهیزات تعمیری در دست باشد.
همچنین مهندس محمد رهبری معاونت فنی پژوهشی شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران در این نشست خبری به موضوع نیروگاه رودبار لرستان اشاره کرد و گفت: از مدار تولید خارج شدن نیروگاه ها حین کار امری غیر طبیعی نیست و در طول سال ممکن است برای توربین، ژنراتور و دیگر تجهیزات مشکلاتی بوجود بیاید که کار تولید را با چالش روبرو سازد و نیروگاه رودبار لرستان نیز از این قاعده خارج نیست.
وی ادامه داد: با اقداماتی که به عمل آمده است واحد اول این نیروگاه تا پیش از عید پیش رو، به مدار باز خواهد گشت  و واحد بعدی آن نیز در سال آینده مجددا شروع به کار خواهد کرد.
 معاونت فنی پژوهشی شرکت توسعه منابع آب و نیرو  ایران اضافه کرد:در خصوص ضمانتنامه و گارانتی تجهیزات این نیروگاه نیز باید اعلام کنم که این تجهیزات سال ها پیش راه اندازی شده و از لحاظ گارانتی نیروگاه رودبار لرستان که ۶ سال پیش آغاز به کارکرد زمان خود را سپری کرده است.
رهبری همچنین گفت: پیمانکار چینی هم اکنون در محل نیروگاه حضور دارد و بررسی های لازم مطابق با قوانین و مواد مندرج در قرارداد را پیگیری می کند و در کنار به کارگیری از توان داخلی تعمیرات لازم را در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود:اولویت اول ما استفاده از توان داخلی  در حوزه تعمیرات نیروگاهی است  و شرکت های توانمند داخلی می توانند تعمیرات لازم را به انجام برسانند و طبعا استفاده از توان شرکت چینی لازم خواهد بود.
 گفتنی است سد و نیروگاه رودبار لرستان از سرشاخه‌های شرقی حوزه آبگیر رودخانه دز و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهرستان الیگودرز در لرستان قرار دارد.
این نیروگاه علاوه بر توانایی تولید ۴۵۰ مگاوات توان الکتریکی، قابلیت کنترل فرکانس، کنترل توان رادیو اکتیو و خود راه اندازی جهت بازیابی شبکه سراسری در صورت خاموشی شبکه را دارد.
سد برق آبی رودبار الیگودرز که با طول تاج ۱۸۵ متر، ارتفاع از پی ۱۵۵ متر، و عرض تاج ۱۵ متر بر روی رودخانه رودبار ساخته شده است، حجم ذخیره حدود ۴میلیون و ۵۰۰هزار متر مکعب آب را دارد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :